Gå til hovedindholdet Gå til undermenuen

Eleverne går på opdagelse – og laver fotohistorier, børneportrætter og en virtuel kalender

Materialet omfatter også stærk IT-baseret læring. Det er skræddersyet, så der er faglige vitaminer i – og så det er nemt og sjovt at arbejde med. Eleverne har hele tiden det, de nu skal bruge, lige for hånden.

I får en spændende opdagelses-side, hvor eleverne selv undersøger Indonesien. I får to web-værktøjer, hvor eleverne laver flotte, digitale produktioner og arbejder med Det 21. århundredes kompetencer. Og endelig kan eleverne arbejde med årets projekt og med interaktive børneportrætter.

Opdag Indonesien

På denne temaside kan eleverne frit gå på opdagelse. Det er et godt sted at starte ethvert forløb. Eleverne får bred baggrund om landet, om naturen og om dagliglivet. De kan også bruge siden som research til materialets forskellige opgaver.

De oplever mange forskellige dele af Indonesien ved at scrolle ned gennem billedserier, quizzer, små film, faktabøger, infografikker m.v. De kan bl.a. også lære at tælle til 10 på indonesisk, lære om vulkaner og koralrev – og svage læsere kan her læse elevbogens fortællinger med læsestøtte side-for-side.

Tema om børneportrætter: Mød Indonesiens børn

En interaktiv temaside med små film, korte tekster, fotoalbums, tidshjul og vennebøger. Eleverne møder fire børn, der bor forskellige steder i Indonesien.  De bliver klogere på børnenes hverdag – både i storbyen Jakarta og ude på en af de mange øer: Hvad spiser de, hvilke pligter og interesser har de, hvordan er skolen, hvad leger de, og hvad drømmer de om? 

PlanBørnefonden har fulgt børnene og skabt portrætterne:

12-årige Narril bor i et hus i Jakarta med sin familie. På grund af hyppige oversvømmelser kan de kun sove på øverste etage af huset. Hendes mor har en lille gaderestaurant, så i tørre perioder er der altid liv foran huset. Narril kan godt lide at være aktiv og elsker at spille fodbold. 

11-årige Alif bor i udkanten af storbyen blandt rismarker. Selvom han er genert, deltager han i flere konkurrencer for at opbygge sin selvtillid, så hans hjem er fyldt med trofæer. Han går kun i skole om eftermiddagen, men får ekstraundervisning om morgenen. Alif kan godt lide at lave mad og cykle rundt og lave tricks. 

11-årige Selvi og Olvi er tvillinger og bor på en lille vulkanø sammen med deres far og tre ældre søstre. Deres mor arbejder på en anden ø og kan kun besøge dem én gang om året. Selvi elsker at skrive historier, mens Olvi godt kan lide at tegne. Begge piger er med i en klub, hvor de mødes hver fredag for at lege, danse og synge, men også dele tanker og bekymringer med andre børn i landsbyen. 

Temaside om årets projekt

Denne temaside er rigtig mange skoler blevet begejstrede for. I år får eleverne en fin introduktion til årets projekt fra PlanBørnefonden. Fortalt og set bl.a. gennem øjnene på indonesiske børn. Læs mere om temaet her.

To web-værktøjer til flotte elev-produktioner

U-landskalenderens to store web-værktøjer er spændende og nemme for eleverne at arbejde med. De bliver hjulpet til at lave fine, digitale produktioner – og træner samtidig en række kompetencer fra Fælles Mål og Det 21. århundredes kompetencer.

I kan lave enten fotohistorier eller en interaktiv lågekalender med viden og billeder bag lågerne, som kan sendes til f.eks. forældrene.

Eleverne først bliver først sendt på en fagligt struktureret opdagelse i tematiske panoramaer, der rummer små fotoserier og korte faktatekster (med oplæsning) om mange sider af livet i årets land. Så skal de selv formidle deres nye viden i en lille digital produktion.

Begge værktøjerne er stilladserende. Eleverne guides skridt for skridt og får hele tiden lige de ting for hånden, de har brug for nu. De logger på med Uni-login, arbejdet gemmes automatisk, og de kan frit genoptage det på en anden computer. Passer til PC, Mac og tablets. Fotohistorie-værktøjet findes også som gratis iPad-app.

Web-værktøjerne: 8 tematiske panoramaer fra tre dele af Indonesien

Her kan eleverne gå på opdagelse, når de skal lave de digitale produktioner:

Kæmpe-byen Jakarta
Her udforsker eleverne  Kampung Melayu, en landsby i storbyen, hvor de fattigste familier bor. Eleverne ser, hvordan børnene bor, deres hverdag og  skole. De undersøger også  resten af Jakarta: Skyskrabere, gadeliv, Chinatown og  muslingeplukkerne i havnen.

En lille ø i Indonesien
Eleverne besøger den fjerne kystby Wowong på øen Lembata. De er både med i skolen og i eftermiddagens koranskole. De undersøger også fiskemarkedet og det traditionelle byttemarked. De finder også ud af, at der er hvalfangere på øen.

Vulkaner, varaner og hverdagsliv
Dette tema har fokus på Indonesiens store natur og de mennesker, som lever af naturen på det grønne og frodige Java. Eleverne undersøger vulkaner, regnskove, dyr og afgrøder. Og de besøger landsbyen Ciwaluh, hvor man bl.a. dyrker ris, kaffe og kardemomme.

Fotohistorier: 
Eleverne fortæller i tekst, lyd og fotos

Særligt til 1.-3. klasse.

Her guides eleverne til at indsamle og formidle viden i flotte fotohistorier med billeder, tekst og lyd. Der er brugsklare opgaveemner til både Dansk og N/T. I hvert emne tages eleven ved hånden og ledes skridt for skridt frem til færdigt produkt. Resultatet er flot at vise frem for klassen eller forældrene. Alle de vigtigste små faktatekster og vejledninger undervejs kan svage læsere få læst højt. Mange lærere bruger også dette værktøj i 4.-5. klasse.

Se her hvordan det foregik i 2024:

Børnenes Egen U-landskalender:
Gemmer viden bag lågerne og er klar til at dele

Særligt til 3.-5. klasse
(eller som fælles proces i de mindste klasser).

Her skaber eleverne en virtuel lågekalender, der er nem og spændende at lave. Det færdige produkt er en flot og interaktiv kalender med 4, 7, 12 eller 24 låger.

Bag hver låge fortæller eleverne om noget ved årets land, de selv synes er vigtigt – med et foto, en overskrift og en lille tekst. De kan også disponere i rækkefølgen af lågerne. Processen er scenariebaseret og guidet fra start til slut.

Eleverne laver kalenderen til en bestemt modtager, fx en venskabsklasse eller forældrene. De kan så se kalenderen og åbne lågerne på deres egen mobil eller computer. I kan udvide arbejdet med et miniforløb, hvor eleverne lærer om kommunikation i små, scenariebaserede opgaver. De lærer bl.a. om billedtekster, overskrifter og målgrupper.

Se her hvordan det foregik i 2024:

Se et eksempel på en digital kalender fra 2022

Bestil klassesæt nu

Trykt klassesæt 200 kr.
(Pris ekskl. moms)

  • 30 elevbøger
  • 2 lærervejledninger
  • Adgang til app og web

Bestil trykt klassesæt

Bestil gratis PDF-klassesæt

Få nyhedsbrevet - og ekstra muligheder

Med U-landskalenderens nyhedsbrev til lærere får du tilbud om materialer og muligheder fra Danida – og opfølgning på resultaterne og hvad andre lærere mener. Det kommer 3-4 gange årligt.

Tilmeld dig til nyhedsbrevet

Fagoplysninger

Klassetrin: 1.-5. klasse

Fag: Dansk, Natur/teknologi, Matematik og praktisk-kreative fag.

Periode: Til korte eller lange fagforløb. Eller en eller flere emneuger. Fuld fleksibilitet, forløbene kan nemt skaleres.

Opgaver: Mange og varierede opgaver – også eksperimenter, formidling og læsetræning. Alle understøtter vigtige fagmål.

Del på Facebook