Kom tæt på Indonesiens børn
Hvordan mon det er at være barn i Indonesien? Hvad sker der i en almindelig hverdag? Hvad laver børnene fra morgen til aften? Hvad er deres yndlingsting og hvad drømmer de om?
Gennem små film, billeder, tekst, vennebøger og tidshjul kommer I helt tæt på fire børn gennem tre interaktive portrætter. De fire børn bor ret forskelligt. Se det på temasiden 'Indonesiens børn' på hjemmesiden – og udvid det evt. til et mini-forløb med gode, analoge opgaver.
PlanBørnefonden har lavet de fine portrætter.
Hvordan er det at være barn i Indonesien, hvis man bor i Jakartas fattigste bydele eller på en af landets mange tusinde øer? Hvordan er hverdagen for piger og for drenge – og hvad laver de i fritiden? Hvilke pligter og interesser har de, og hvordan er skolen?
I kommer tæt på børnene gennem de tre interaktive web-portrætter på hjemmesidens temaside ’Indonesiens børn’, der består af små film, korte tekster, et fotoalbum, en vennebog og et tidshjul.
PlanBørnefonden har mødt og fulgt de fire børn, og det er børnene selv, der fortæller.
I kommer med helt indenfor
De tre børneportrætter giver dine elever et unikt indblik i indonesisk dagligliv og nogle måder at vokse op på, som både har ligheder med elevernes egen hverdag i Danmark og er meget anderledes. I er med i skolen, derhjemme, på markedet og andre steder.
Miniforløb inddrager elevernes egen hverdag
Du kan godt nøjes med bare at lade dine elever udforske de tre børneportrætter selv. Men du kan også udvide oplevelsen og fagligheden med det tilhørende mini-forløb med analoge opgaver til.
Her arbejder eleverne med de tre portrætter og sammenligner børns levevilkår i Indonesien med deres egne vilkår i Danmark.
Det sker med små øvelser, der er tilpasset 1.-2. eller 3.-5. klasse. De kan bl.a. lave deres egne tidshjul og vennebøger og reflektere over ligheder og forskelle.
Se mini-forløbet i Opgave 7 i Opgavebanken.